Een geweldige dag - Reisverslag uit Éguzon-Chantôme, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Een geweldige dag - Reisverslag uit Éguzon-Chantôme, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Een geweldige dag

Door: Cécile en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

23 April 2017 | Frankrijk, Éguzon-Chantôme

De route vanaf Vezelay via Bourges, die wij lopen omdat hij ietsjes korter zou zijn en minder bergachtig, en de andere route over Nevers komen vandaag weer bij elkaar, bij Cargilesse. We hadden verwacht dat we na deze plaats wel meer mensen tegen zouden komen maar we hebben niemand gezien. Wel is de route adembenemend en we beslissen dat het de mooiste is van de dagen tot nu toe. Een van de gastvrouwen heeft al verteld dat het landschap na Gargilesse gaat veranderen in meer bossen en weilanden met dieren, in plaats van gewassen. Dat zien we nu ook. Minder uitgestrekte gebieden en kleinere weiden met wat koeien. Steeds als we langs een groep lopen, kijken ze één voor één allemaal op en volgen ons tot we uit beeld zijn. Wat een nieuwsgierige beesten. We lopen langs de rivier de la Creuse met stuwen en watervallen en moeten een spannende klim en afdaling maken langs een waterval die erin uitkomt. Het is toch beslist bergachtig en het is zweten, zonnig maar net iets teveel wind om de trui uit te doen.
Gargilesse is bijzonder pittoresk en het is onze bedoeling om hier een lange lunchpauze te houden. Bij aankomst kijken we van boven op het stadje met kasteel, oude huizen in kleine steile straatjes en mooie doorkijkjes en in de diepte de rivier la Gargilesse, die in de la Creuse uitmondt. Op het terras van hôtel d'Artiste, het is hier een aaneenschakeling van woningen van kunstenaars met schilderijen van het stadje en de omgeving, krijgen we een heerlijke salade met warme geitenkaas. De eigenaar is een Belg die hier door de liefde verzeild is geraakt en Nico vraagt of het voor een geliefde was of voor het gebied. Het was voor een vrouw, die vertrokken is maar zijn liefde voor het gebied is gebleven. Ineens horen we dichtbij vioolspel. Er worden filmopnames gemaakt van een violist samen met allerlei poppen op het muurtje waarnaast we zitten. We zijn niet in beeld. Ach, net geen begin van een nieuwe carrière.
In de dorpjes waar we doorheen komen zien we af en toe mensen met een stembiljet lopen en in een cafeetje volgen we een stukje van de franse verkiezingen. Bij alle logeeradressen ging het er meestal wel even over en we weten inmiddels dat niemand wist waar hij op moest stemmen. De een zei, "een nek aan nek race tussen extremen", de ander, "kiezen tussen de pest of de cholera". 7 mei kunnen de Fransen kiezen uit de twee winnaars: Le Penn of Macron.
Voor we er erg in hebben is deze prachtige dag al weer voorbij. Welterusten.

• 24 April 2017 - 10:03

Cees:

Hoi Nico en Cecile,
    Jullie verhalen en belevenissen blijven bijzonder om te lezen.
    Heel leuk om dagelijks te volgen en echt geweldig hoe jullie het doen.
    De kop van dit verhaal trok mij dit keer in het bijzonder.
    Eerst dacht ik dat Nico zijn tanden had gepoetst met een glijmiddel of toch stiekem voetbal had zitten kijken in een Franse café. Want niet alleen voor jullie was het een fantastische dag ook voor mij kan zondag 23 april niet meer kapot.
    Blijf genieten van jullie avontuur en we houden contact.