Het is warm - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Het is warm - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Het is warm

Door: Cécile en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

16 Mei 2017 | Frankrijk, Orthez

Werd het gisteren warm, vandaag is het al warm als we nog maar net begonnen zijn.
Het is niet voor niets Zuid-Frankrijk. Er ontstaan elk jaar in juli hele volksverhuizingen om dit weer te vinden. Nu, wij hebben het gevonden vandaag op weg naar Orthez.
Als we de eerste uurtjes erop hebben zitten en voor een sanitaire stop even stilstaan, komen er ineens 3 vrolijke fransen achterop lopen. Ja, wij lopen ook de Camino, en nee we hebben geen rugzakken want er is nog een vierde persoon die ons met de auto ergens op de route afzet en mooi op tijd weer oppikt. Scheelt heel wat zweten, zeker op een dag als vandaag. Mark had ons gisteren al ingefluisterd over dit franse viertal. 'Dan gaat er eentje met de auto en 4 stempelkaarten onze slaapplaatsen inpikken', zei hij. Dit schijnt in Spanje nog veel meer te gebeuren, maarja, ieder zijn eigen Camino en je vooral niet opwinden over deze toeristen-pelgrims.
We gaan het vandaag niet redden met ieder een liter water. Als een bezorgd oud boertje, Joseph, ons koffie en water aanbiedt, zeggen we dan ook geen nee. Trots laat hij ons het uitzicht vanuit zijn tuin zien. Je kunt over de bossen heen in de verte het ranke kerkje van Argelos zien. Daar liepen we een half uurtje geleden nog! Joseph zegt ook dat Cécile iets op haar hoofd moet doen, het is veel te heet zo.
Een uurtje voor de eindbestemming in Orthez vullen we nog een keer onze flesjes bij een rustplaats voor pelgrims. Niemand te zien maar de deur staat open en de keukenkraan doet zijn werk.
We zoeken een klein lief hotelletje op, even geen zin om met z'n zessen op één kamer te liggen zweten en we besluiten ter plekke om hier onze tweede rustdag te nemen, dat hebben de knieeen en voetjes meer dan verdiend en we hebben gehoord dat Orthez een mooi plaatsje is.
Nico kan morgen naar de kapper, Cécile kan elastiek in de band van de broeken zetten en wie weet hebben ze ergens nieuwe wandelschoenen want het profiel van de hakken is aardig versleten.

• 17 Mei 2017 - 09:59

Anita Wijnen:

Nico heeft er meer mee geleden als jij Cecile!

• 17 Mei 2017 - 18:27

Ruben:

Voor het soort "pelgrims" zoals jullie beschrijven bestaat de naam:
    Touregrinos. Complete ford transit busjes die de bagage tot 1 km
    Voor de eindbestemming brengen. Tsja, adem in adem uit. Hun reis
    wordt bij lange na niet zo memorabel als die van jullie. Alhoewel: als
    Ik dat zwembad en de luxe hacienda zie een paar dagen terug....
    nee hoor, tis jullie gegund.
    Ultreia!!!

• 17 Mei 2017 - 21:02

Brigitte :

We hopen dat jullie genoten hebben van de rustdag en van Orthez. Alles weer voor elkaar, kapper bezocht, kleding op maat..., nieuwe schoenen? Lekker terras gepakt. Het is wel een grote uitdaging op nieuwe schoenen de Pyreneeën in. De laatste locaties waren in ieder geval erg mooi zo te lezen en te zien op de foto's. Heerlijk om zo genoeg energie op te bouwen voor de bergen die er nu aankomen. Spanje is in zicht. Hopelijk met fijne slaapplaatsen en een goede keuken! Bizar te lezen dat er een wandelaar ook nog aan het vasten is met deze enorme inspanning. Maar goed, ieder zijn of haar Camino. We wensen jullie heel veel succes in de bergen en let goed op elkaar. We kijken uit naar de blogs en foto's! Heel veel groetjes, liefs, Brigitte en Vincent, xx.

• 17 Mei 2017 - 21:46

Birgit En Sander:

Ha Cecile en Nico!

Een berichtje van ons. Joh, wat zijn jullie al ver! En het weer zit mee! Wel zweten ja... Hier in Nederland ook een tropische dag gehad. Succes met jullie verdere avontuur!

Lieve groeten van Birgit, Sander en Doris.

• 17 Mei 2017 - 22:58

Nolly:

Héé lieve wandelaars,
    Na een caravan weekend en oppas avond/dag zojuist weer even jullie heerlijke verslagen doorgelezen. Jullie schrijven alletwee zo mooi en duidelijk deze blogs, dat het de lezer telkens meeneemt in jullie route. Jullie schrijfstijl is aan elkaar gewaagd zodat het telkens één verhaal wordt. Er gaat volgens mij best wat tijd zitten in deze verslagen, knap dat jullie dit zo uitgebreid volhouden!!!
    Jullie 'genieten' wordt ons genieten en jullie pijntjes worden onze pijntjes.
    Jullie route wordt een beetje onze route en de mensen die jullie ontmoeten, daar krijgen ook wij de warmte van mee!
    Stiekem lopen wij vanuit onze luie stoel jullie uitputtende route mee!!! Da's lekker gemakkelijk natuurlijk maar het is ff zo!! Op deze manier kunnen we jullie wel via deze site bemoedigen en positieve energie toesturen, da's ook lekker toch!!
    Lieverds, ben trots op jullie want jullie lopen toch maar mooi deze tocht en nu het warmer wordt zal het niet altijd meevallen. Denk aub aan de vochthuishouding en wat zout toevoer!
    Geniet van de liefdevolle verzorging en opvang onderweg, maar ook van de natuur, trotseer de Pyreneeën als zijn het de 'groene heuvels' en laat je niet kisten door vermoeidheid.
    Jullie hebben pas twee rustdagen ingelast, dat mag best wat vaker lijkt mij!!
    Het heftige stuk, vergezeld met warmte, begint nu maar denk maar zo: jullie zijn er bijna en jullie enthousiasme is nog even groot, dat redden jullie wel.
    Nog ff de Franse taal omwisselen tot Spaans en anders nog meer met handen en vermoeide voeten praten, dan komen jullie er zeker!!
    Wij blijven duimen, pas goed op elkaar en blijf lekker lopen!!!
    Dikke kus XXX.

• 18 Mei 2017 - 18:21

Harry Rullmann:

Hoi Cécile en Nico,

ik volg nog steeds jullie belevenissen en geniet erg van jullie verslagen, die doen mijn herinneringen weer herleven.
    Een tip: aan het eind van Ostabat kom je bij de Gîte Ganaiko-Etxea, hier heb je goede slaapplekken en 's avonds geniet je een goed maal met gezang van de Baskische eigenaar. Een echte happening! Veel plezier nog, over een paar dagen vertrek ik zelf op de Via Francigena.
    En als je in de kloosterherberg van Roncesvalles overnacht wil je misschien wel mijn groet overbrengen aan Marisol, de Spaanse dame in de balie.
    Groet, Harry