Afdalen - Reisverslag uit Zabaldika, Spanje van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Afdalen - Reisverslag uit Zabaldika, Spanje van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Afdalen

Door: Cécile en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

22 Mei 2017 | Spanje, Zabaldika

We lopen de hele dag over prachtige bospaadjes met een ondergrond van leisteen met scherpe stenen kanten. De Pyreneeën verlatend, dalen we flink af en links en rechts wordt geklaagd over pijn aan de knieën. Het is opletten geblazen bij elke stap die we zetten, het afdalen is misschien wel moeilijker dan het klimmen. Gelukkig zijn we intussen flink afgehard, onze spieren en pezen kunnen het klimmen en dalen goed volhouden.
De route informatie in Spanje is perfect verzorgd. Al heb je maar één oog en ook nog eens staar dan kun je hier nog niet verdwalen. Daarnaast heeft schijnbaar de halve USA besloten om tegelijk met ons de Camino in Spanje te gaan lopen, maar er zijn gelukkig ook veel andere landen van over de hele wereld vertegenwoordigd. En het is niet alleen de grijze colonne die hier loopt. Veel jongeren komen we onderweg tegen. We zullen de aankomende dagen eens polsen wat hen beweegt om de Camino te lopen.
We proberen vandaag iets verder te lopen dan de geadviseerde route. Hierdoor is het minder druk en gemakkelijker een slaapplaats te vinden. Zo ook vandaag zijn we mooi op tijd in een Auberge bij een Abdij, die 18 slaapplaatsen heeft en gerund wordt door 2 vrijwilligers. We kunnen in de kerk bij zuster Annason, vanaf 18.00 uur een stempel halen en krijgen gelijk uitleg over de kerk, de "oudste" klok van Navarro, de we zelf mogen laten klinken als we het torentje beklimmen en we krijgen een tekst over wat de camino met een pelgrim kan doen, intussen voor ons zeer herkenbaar. Bij het avondeten was een van de vrijwilligers gepikeerd dat niemand aangeboden had om te helpen bij de voorbereiding. Blijkbaar is het in Spanje net even anders dan in Frankrijk. Daar werd telkens als we vroegen of we iets konden doen gezegd 'nee, rust maar uit. Jullie zijn de pelgrims'.
We liggen op een zaal met 12 dus vanavond de oordopjes weer in. Voordeel is dat iedereen moe is en op tijd naar bed gaat.

• 23 Mei 2017 - 23:02

Helma:

Niet te geloven, ik zie Bilbao op het kaartje verschijnen.
    Hier zijn Eef en ik voor 2 jaar terug vanaf de Pyreneeën naar toe geweest, naar het Gugenheim museum. En daar zijn jullie nu zo goed als met de " benenwagen"
    RESPECT voor jullie. Het kost wat ( inspanning en krem) maar dan krijg je ook ( bezinning, levensdoel ) wat voor terug. Met Frankrijk in de rug en Spaanse aarde onder de voeten moet dit helemaal goed komen. Nog ff de tandjes op elkaar.

• 24 Mei 2017 - 23:51

Nolly:

Olé Spania, here they come, Nico and Cecile by feet!!! ( als ik het goed zeg haha).
    Ik kan me de slapeloze nacht goed voorstellen voordat je aan een klim en daling begint die je onbekend is maar het ging jullie heel goed af, genoten zelfs terwijl er ook de uiterste voorzichtigheid in acht genomen werd! Ik heb ooit met Wim in Griekenland een aardige berg beklommen om bij een kapelletje te komen en op de terugweg ging ik volledig in de spagaat door een enkel losliggend steentje. Voorzichtigheid geboden dus bij afdalingen die iid nog lastiger zijn dan klimpartijen. Maar geweldig dat jullie tussen prachtige dieren in overweldigende natuur gelopen hebben, zeker zo'n eerste dag in Spanje!!
    Jullie sjouwen 12 kg mee in de rugzak?? Ik hoorde vandaag via onze buurman dat het 1/10 van je lichaamsgewicht moet zijn toch??? Hij wist dit via Erik Aalbers (man van Petra Daanen ) die deze tocht nu ook het lopen is met 'n vriend vanuit Rome waarover ik jullie appte!
    Gooi wat onnodig spul weg, zeker de oude schoenen, zodat je ook kwa rugzakgewicht wat lichter loopt! Wel top dat de schoenen van Cecile prima lopen, toch 'n gokje!!
    Het moet toch ook een geweldig gevoel geven zoveel medelopers te treffen uit echt alle werelddelen, jong en oud, allemaal gelijk en één doel voor ogen. Maakt niet uit hoe je de tocht uitvoert, de beleving zal een enorme kick geven en het zal zeker voor iedereen een persoonlijke uitdaging zijn! En dan tref je een dame die alles van Nico z'n brase afweet, hoe bijzonder en grappig tegelijk is dat!!!
    Rusige slaapplaatsen zoeken lijkt ook een uitdaging te worden, hordes mensen zoeken die in het laatste Spaanse deel. Nico, je zal toch met honderd op een zaal liggen waarvan tweederde snurkt. Doen oordopjes dan wat ze beloven?? Je hoopt al dat ze goed dempen bij twaalf medeslapers toch maar gelukkig is vermoeidheid ook een prima inslaper! Of een lekker slaapmutsje als ze die hebben in die buurten!!
    Lieverd, het is bijna middernacht, ik zit met de iPad op schoot in onze caravan op 'n camping in Loenen en het wordt bedtijd.
    Voor jullie ook een fijne nachtrust en morgen weer fit op om er weer een mooie dag van te maken! Liefs, XXX.

• 24 Mei 2017 - 23:59

Betsie:

Hallo Nico en Cecile
    Petje af voor jullie. Zullen wij met onze kunstheupen nooit bereiken.
    Heerlijk om zo toch een stukje mee te lopen op jullie tocht.
    Hier is het krukken lopen bezig. Nu met een kruk al voor Jos.
    Lieve groetjes en een mooie tocht verder in "ons" espana.