Naar het hoogste punt - Reisverslag uit Saint-Rhémy-en-Bosses, Italië van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Naar het hoogste punt - Reisverslag uit Saint-Rhémy-en-Bosses, Italië van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Naar het hoogste punt

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

25 Augustus 2022 | Italië, Saint-Rhémy-en-Bosses

Nico loopt iets voor achten naar de camping om de twee baquettes te halen zodat we goed kunnen ontbijten. Vandaag gaat veel energie kosten, daarom willen we niet met een lege maag vertrekken. Het is 12 km. naar de Grand St. Bernard pas en die gaat over een hoogte van ruim 2500 m. Dat is 900 m. hoger dan onze slaapplaats hier in Bourg-St.-Pierre. Al met al zullen we met klimmen en dalen de 1000 m. wel halen. Marie hebben we vanochtend niet meer gezien.

Als we het dorp uitlopen, gaan we nadat we de brug gepasseerd zijn, van de weg af eerst een stukje omlaag en daarna direct een bospad op, flink omhoog. Voor ons lopen twee iets oudere pelgrims waarvan de man telkens vooruit loopt en dan op de vrouw gaat wachten die veel langzamer loopt. Als we ze inhalen en begroeten blijken ze uit de VS te komen, Colorado. Dane en Sue zijn ook onderweg naar Rome vanuit Lausanne. Vooral Dane houdt van "hiken", Sue vindt het iets minder, zo lijkt het.

Ze gaan niet alles lopen maar nemen in Aosta de trein naar Toscane. Ze zijn wel slim, want ze hebben twee dagen het wandelen het wandelen gelaten en zijn met de bus naar Chamonix geweest, want daar kun je de Mont Blanc goed zien.

We gaan verder en lopen langs een groot stuwmeer dat ondanks de droge dagen goed vol zit. We vragen ons regelmatig af waar de stroompjes, die maar blijven lopen, het water uit de bergen toch vandaan halen als het nauwelijks regent. Misschien uit dit stuwmeer?

De route loopt er een tijdje langs op, is prachtig en gaat over rotsachtige paden. Er zijn nog wel struiken, maar we zitten al te hoog voor de bomen. Af en toe loopt het pad dicht langs een stroompje waar we onze flessen water kunnen bijvullen. Er is geen dorpje of iets anders op de route. We blijven slingeren om de autoweg die naar de pas gaat. De tunnel, waar het autoverkeer naar Italië doorheen rijdt, hebben we dan al even achter ons gelaten.

En dan zien we ineens boven ons op een berg het eerste huis van de pas. Daar moeten we heen. De laatste 2-3 km. zijn flink steil maar vooral adembenemend mooi. En dan zijn we er en lopen we boven op de Grand St. Bernard pas. Wat een bijzonder moment.

Het is fris op deze hoogte, we zoeken de snel hospice op om op te frissen en bij te komen.

Het is heerlijk als je verwelkomd wordt met een grote mok warme thee.

Op de pas is het echter ook toeristisch, grote groepen drukke Italianen en dagjes mensen lopen er rond. Dat zijn we niet meer gewend.

Even later zien we Marie, de Duitse die gisteren dezelfde slaapplaats had, ook binnenkomen. Als we haar spreken, zegt ze dat ze nog wat verder gaat, afdalen in Italië. Ze had geen baquette meer kunnen kopen op de camping en moest laat ontbijten in het hotel, want ze wilde, net als wij, goed beginnen op deze dag. Ze boekt nooit een slaapplaats vooruit en ziet wel waar ze gaat slapen. Knap als je zo in het leven kunt staan.

Tijdens het avondeten, in het voormalige hospice St. Bernard, waar we slapen, voelt Cécile zich niet helemaal top, de hoogte en de hoeveelheid zon zijn vandaag waarschijnlijk iets te veel geweest. Het eten en de warmte in het eetvertrek doen ook geen goed. Vroeg onder de wol met een paracetamol. Gelukkig hebben we heerlijke bedden hier met dikke dekbedden. Dat zal nodig zijn op deze hoogte.

Tot morgen.

• 26 Augustus 2022 - 20:59

Riet:

Gefeliciteerd, lieve pelgrims, met het TE VOET bereiken van deze bijzondere TOP, de Grand Saint Bernard!

• 26 Augustus 2022 - 22:59

Elsbethassink :

Super knap! Hopelijk morgen weer fit om verder te gaan, groeten uit Twente

• 26 Augustus 2022 - 23:50

Nolly :

KANJERS, lieve familie,
    hopelijk is Cecile de nieuwe dag fit begonnen en kunnen jullie er weer tegenaan. Maar…het genot om deze Saint Bernard Pas te bereiken pakken ze jullie niet meer af. Heb een mooie nieuwe dag samen en geniet.
    XXX Nolly

• 27 Augustus 2022 - 07:25

Wilma:

Super en wat een mooie herinneringen maken jullie zo samen. Hopelijk voelt Cecile zich vandaag weer beter. Op naar Italie

• 27 Augustus 2022 - 09:35

José :

Toppers aan de top. Liefs en op naar het mooie Rome

• 27 Augustus 2022 - 10:13

Teun :

De bolletjespunten zijn binnen!

• 06 September 2022 - 21:19

Anke Van Amelsfoort:

Schitterende foto's! Geniet van deze tocht en veel succes op weg naar Rome.