Langs het meer van Genève - Reisverslag uit Vevey, Zwitserland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Langs het meer van Genève - Reisverslag uit Vevey, Zwitserland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Langs het meer van Genève

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

19 Augustus 2022 | Zwitserland, Vevey

Op de hotelkamer trekken we onze regenbroeken al aan want het regent al een tijdje. We besluiten om de steile weg in zuidoostelijke richting, helemaal door de stad Lausanne naar het volgende plaatsje Lutry, niet af te dalen. We hoeven dan niet 5 km. langs drukke stadsstraten en gladde stoepen om bij het meer te komen. Vlak bij ons appartement gaat de metro recht naar het zuiden en naar beneden, een hoogteverschil van zeker 150 m. en komt uit bij de boulevard van het meer van Genève. Het is vlak lopen over de boulevard richting Lutry en goed bestraat, zodat we niet zo goed hoeven op te letten waar we lopen met die regen. De regencape over de rugzak is wel nodig; we zien er uit als quasimodo.

Gisteren hebben we een heerlijke welkome rustdag gehad en een mooie indruk gekregen van de stad. We zagen mooie gebouwen, zoals de kathedraal, bibliotheek, markthal en het palais en parken.

We hebben heerlijk vertoefd langs de boulevard met uitzicht op het meer en als je de andere kant op keek van de luxe, statige huizen.

Verder hebben we uitgerust op bed en op het balkon van onze kamer. Wijntje, kaasje, chocolade en een nootje erbij, prima.

We merkten dat de hitte van de afgelopen dagen toch wel in ons lijf is gaan zitten en het wandelen ons meer moe heeft gemaakt dan we beseften.

We zijn dus wel blij met de afkoeling en met onze regenkleding. Zo fijn dat alles eronder droog blijft en met name ook onze schoenen en voeten. Na anderhalf uur regen kan alles uit en is het droog.

Het is wederom een prachtige route vandaag. We verlaten het meer op gegeven moment en zoeken het hogerop. Het lijkt net alsof we door een modeltrein-decor lopen, met huisjes, groen en de Märklintreinen op verschillende hoogtes. We lopen door wijngaarden die tegen steile wanden zijn 'geplakt', op 'terrassen', met 'stutmuren' en stenen trappetjes. Overal in het landschap liggen sjieke, fleurige dorpjes, en beneden zie je het meer, haventjes en regelmatig de trein. Grote wijnhuizen, die helemaal boven op de bergen staan, waken, zo lijkt het, over hun bezit en maken het plaatje helemaal compleet.

Cécile kan niet stoppen met foto's maken."

Onderweg krijgen we nog twee regenbuitjes van een kwartiertje, maar we hebben geen zin om de regenkleding weer aan te trekken en gaan we ouderwets schuilen. Gelukkig is er ook nèt een schuilplaats.

Het is telkens een grappige discussie tussen ons wanneer we weer gaan beginnen. We raadplegen buienradar en Nico wil altijd meer zekerheid dat het droog wordt/is. "Ik laat me niet zeiknat regenen."

Cécile wil gewoon weer gaan als het opklaart, ook al regent het nog licht.

Het 'Familie Burgle pension' zit in een groot statig huis, met trappen en lift. Elke verdieping heeft eigenlijk weer twee voordeuren, met daarachter 6 kamers. Heel apart. De eigenaar vertelt bij het voorgaan naar onze kamer, dat het hele huis meer dan 50 kamers heeft, en dat er ook mensen zijn die er permanent wonen. Ons kamertje is sober, en de badkamer is op de gang.

Als Nico gaat inschrijven, na het douchen, krijgen we de sleutel pas en moeten er ook nog 20 frank borg voor betalen. Zeker slechte ervaringen? Wel krijgen we een heleboel informatie over Vevey, met het standbeeld van Charlie Chaplin die hier gestorven is, over Montreux, waar een standbeeld staat van Freddy Mercury en hoe het nummer "smoke on the water" van Deep Purple is ontstaan toen ze in het casino van Montreux opnames aan het maken waren voor hun LP "Machinehead". en er brand uitbrak in het casino.

We maken 's avonds een rondje door de stad. We vinden het erg gezellig omdat er overal livemuziek en straattheater is, waarbij ook veel kinderen betrokken worden, op de pleintjes, in de oude gezellige straatjes en op de boulevard van Vevey.

Een beroemd kunstwerk is de gigantische vork die in het meer staat. Het is het de grootste vork ter wereld en is in 2014 gemaakt ter ere van het 10 jarig bestaan van het Alimentarium. Dit is het beroemde voedselmuseum in Vevey waar ook Nestlé, hier gevestigd, ruim vertegenwoordigd is.

We zien op tv nog even Femke Bol met overtuiging winnen en daarna de oogjes toe.

• 19 Augustus 2022 - 23:29

Elsbeth :

Super leuk? Fijn even regen, afkoelen maar!! Mooie foto’s, die vork is echt prachtig!

• 20 Augustus 2022 - 08:31

Kitty :

Krijg wel een hele andere beleving van het meer van Genêve door jullie... positief... leuk te lezen hoe jullie ietsje hoger lopen etc. (Ik ken het alleen dat we er met een rotgang langs reden, omdat we dan bijna bij het Wallis gebied waren met vakantie)
    Fijn wandelen vandaag.

X Kit

• 20 Augustus 2022 - 09:12

Wilma:

Fijn dat jullie ook even een rustdag hebben genomen.En wat een mooie foto’s en blog weer. Door de regen idd ff afkoelen ook daar heeft natuur en mens er behoefte aan.

• 20 Augustus 2022 - 09:17

Hanny:

Hallo Nico en Cecile,
    Nog steeds gezellig leuk om de verslagen te lezen !
    Wordt een fantastisch Belevings Dagboek voor jullie !
    Mooie wandel dagen en veel succes
    Groet Hanny Pieter