Bijna boven in de Apennijnen - Reisverslag uit Berceto, Italië van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Bijna boven in de Apennijnen - Reisverslag uit Berceto, Italië van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Bijna boven in de Apennijnen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

14 September 2022 | Italië, Berceto

Voor onderweg nemen we allerlei verpakte broodjes en koekjes mee, er is niets te koop in de kleine bergdorpen. Angela zien we niet, die slaapt nog, we laten een berichtje achter op een servet voor haar.

Het wordt serieus klimmen vandaag in de Appenijnen naar Berceto.

We beginnen de eerste 4 km. over de hoofdweg, gelukkig is het verkeer niet te druk want er is geen aparte strook voor voetgangers. In het dorp Bardone komt net de plaatselijke SRV wagen langs om groente en fruit te verkopen. Dat komt mooi uit want we willen graag nog 2 tomaten voor de lunch hebben.

Hierna is het afgelopen met de mooie asfaltwegen en lopen we de natuur in op steile boswegen. Als we even pauzeren, komt Angela in rap tempo aanlopen. Ze vertelt dat ze net een berichtje heeft gekregen van Veronica, de eigenaresse van onze overnachtingsplaats dat ze iets heeft laten liggen. Het blijken haar op maat gemaakte oordopjes te zijn. Teruglopen is geen optie. We gaan weer verder en Angela gaat aan het bellen om te bezien of ze iets kan regelen met de transporteur die dagelijks haar bagage verplaatst.

Het is bewolkt vandaag een er komt regen in de middag is de verwachting. De bewolking is wel lekker als je moet klimmen, dat scheelt veel zweet.

Toch zijn we na 7 km. als we door Terenzo lopen door ons water heen. Er staat een deur open bij een bedrijfje en na het geroep van Cécile kunnen we daar mooi bijtanken.

De route loopt voor een groot deel door bossen en blijft afwisselend wat dalen en dan heftig klimmen. Al met al hebben we de 1000 hoogtemeters vandaag ruim gehaald. Langzaam maar zeker beginnen we het te voelen in de benen, maar we zijn mooi op tijd in Berceto en we rusten een uurtje uit voordat we het stadje gaan verkennen. Het is droog gebleven maar de donkere wolken zeggen dat er zeker regen en mogelijk onweer komt. Als het 's nachts valt, zouden wij er erg blij mee zijn.

Vandaag hebben we geen pelgrims meer gezien en gesproken. Waar zijn ze gebleven?

Er is maar één restaurant open in Berceto, de pizzeria is op vakantie. Gelukkig is Pasquinelli een prima restaurant, niet echt iets voor pelgrims, maar een keer spareribs gaat er heerlijk in.

Morgen naar het hoogste punt voor ons in de Apennijnen, op 1048 meter, en dan direct weer naar beneden. De volgende uitdaging voor morgen, nu lekker slapen

En we staan op de site van de pelgrimsvereniging, kei leuk. Bedankt Titia!.

Zie pelgrimswegen.nl

• 14 September 2022 - 21:51

Wilma:

Jullie worden nog beroemd . Gelukkig tijdens jullie wandeling vandaag droog gebleven . Op naar grote hoogte.Succes eerst lekker slapen.

• 14 September 2022 - 22:28

Riet :

Leuk om naast jullie heerlijke avonturen, jullie dagelijkse verhalen óók nog op de website van Pelgrimswegen zo'n leuke foto bij jullie verhaal te zien! Prachtig, dank!

• 15 September 2022 - 08:42

José :

zoo leuk en bijzonder, hij gaat lekker

• 15 September 2022 - 09:34

Gerrie :

Jullie weer een topdag gehad, mooi om jullie te volgen.