De Zevenslaper - Reisverslag uit Geetbets, België van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu De Zevenslaper - Reisverslag uit Geetbets, België van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

De Zevenslaper

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

07 Juli 2022 | België, Geetbets

Tjee, we hebben allebei lang en goed geslapen en werden van de wekker om 7 uur wakker. Heerlijk. Voetjes verzorgd, talken en wat pelgrimswol tussen de tenen en naar de ontvangsthal. Grindel, één van de betaalde krachten in 'De Pelgrim' nadat er nog maar weinig pater's waren, komt tijdens het ontbijt gezellig bij ons zitten en verteld over hoe het hier nu reilt en zeilt.

Het oorspronkelijke kloostergebouw is schitterend uitgebouwd, heel passend en multifunctioneel met tafeltjes om te ontbijten maar ook met bar, waar 's avonds ruimte is voor ontmoetingen en vertier.

Het hele Huis van Maria, zoals De Pelgrim heet, draait naast Grindel en Samantha helemaal op vrijwilligers, anders zou het echt nooit haalbaar zijn. De donativo, waarvan je zelf de hoogte mocht bepalen zoals in de routegids staat,  is afgeschaft en nu wordt gewoon een vast bedrag berekend. Prima natuurlijk.

Samantha woont in een appartement in het gebouw en Grindel woont samen met haar man boven op de Scherpenheuvel, dus vanaf het werk altijd klimmen op de fiets naar huis. "Mijn man, is net als Samantha, ook koster in de basiliek maar we kunnen nooit samen fietsen want hij moet er om 7.15 uur al zijn".

Lieve dames die Samantha en Grindel en we nemen afscheid nadat ze ook Wbj.nu hebben genoteerd.

De stempel van het huis van Maria hebben we al maar die van de basiliek willen we ook graag. We moeten achterin de kerk, in de sacristie, zijn. De man verteld enthousiast over de kerk; hij is ook echt prachtig, helemaal rond en klein maar fijn.

Cecile vraagt natuurlijk, "Bent u toevallig de echtgenoot van Grindel?" En ja hoor.

"Oh, jullie hebben daar geslapen hè, en jullie lopen naar Rome, ja dat heb ik gehoord."

We lopen al snel een glooiend landschap in, het lijkt hier wel Groesbeek of Zuid-Limburg, over hele oude holle wegen. De weggetjes met 'stijle hoge bermen' uitgesleten door waterstromen blijven altijd een bijzonder fenomeen en over deze kasseien zouden de wielrenners van Parijs-Roubaix onmogelijk kunnen gaan.

Boven op een berg staat een heel klein Mariakapelletje waar we een man op een gammele fiets helemaal naar toe zien fietsen, daar even op de bank gaat zitten om daarna weer terug fietsen. Waar zouden zijn gedachten naar toe gaan?

Op een van de holle wegen komen we een jonge fietser tegen, Faisal.

Hij komt niet tegen de berg op, gaat lopend verder en daarom raken we even aan de praat. Hij is bepakt met oranje pionnen en camera en moet de 'langzame wegen' in de omgeving van Diest en Kortenaken in beeld brengen.

Hij zit nog op de middelbare school en doet dit als vakantiebaan; "We hebben hier in België twee maanden vakantie, maar mijn familie in Spanje heeft zelfs drie maanden zomervakantie,", zegt hij.

Daar kunnen wij Nederlanders jaloers op worden.

We lopen langs tarwe- en maisvelden, langs druiven- en perengaarden en hebben ook al de eerste zonnebloemvelden gezien. Wat is dat toch altijd genieten.

Af en toe krijgen we te maken met een buitje van ongeveer vijf minuten. Net te kort om je regenpak aan te doen maar wel lang genoeg om even te gaan schuilen.

De eerste keer zitten we onder de bomen op een holleweg, de tweede keer treffen we het en kunnen we schuilen onder een overkapping bij wijnhoeve de Kluisberg.

We lopen door het plaatsje Kortenaken, waar we bij de Carrefour ons avondkostje bij elkaar zoeken, en na Kortenaken wijken we af van de monastica-route. We hebben geen slaapplaats op een fatsoenlijke afstand kunnen vinden.

Vanaf hier is het een saai stuk, we merken gelijk dat het geen geselecteerde camino-route is, en voelen het als laatste loodjes voor vandaag.

We besluiten het stuk maar in tweeën te hakken, een pauze is ook welkom voor de onderdanen, en we willen ergens op een muurtje van een tuin gaan zitten.

Vrijwel direct komt een mevrouw naar buiten en we vragen of het goed is dat we hier even pauzeren.

"Ik zeg net tegen mijn man die hebben al een heel eind gestapt. Willen jullie niet even op een stoel komen zitten? Willen jullie wat drinken? Kom maar binnen hoor, op het terras is het nu wat fris met dit windje."

Ongelofelijk, wat een gastvrijheid.

We leren deze lieve mensen kennen als Katelijn en Juliaan(67).

In de keuken is het gelijk gezellig; Juliaan is een echte fietser en hij verteld dat hij 28 juli naar Lourdes gaat fietsen met 10 vrienden. Ook hij is naar Santiago de Compostella gefietst, al in 2003, en hij fietste in Italië met zijn zoon, oa. de Mortirolo en Stelvio. Genoeg gespreksstof voor hem en Nico.

Ondertussen hoort Cécile dat ze vandaag precies 47 jaar getrouwd zijn en dat ze veel op hun franstalige kleinkinderen passen.

Ze vertellen ontzettend blij te zijn dat hun zoon en schoondochter na 10 jaar proberen prachtige pleegkinderen hebben kunnen krijgen en die liefde stralen Katelijn en Juliaan ook helemaal uit.

Wat een open en hartelijke mensen.

Koffie met koek, een biertje, flesjes water, en een uur later gaan we op weg maar niet zonder goede aanwijzingen voor het laatste stukje.

Er is namelijk een omleiding.

Alsof het het begin van de dag is, lopen we vol energie het laatste stukske naar onze B&B, de Zevenslaper.

Nooit geweten dat een zevenslaper een muis is die zeven maanden per jaar slaapt.

De accomodatie gaat even ons verstand te boven. Een verbouwd gemengd veeteelt bedrijf omgetoverd tot welness-B&B, door de ouders van het huidige echtpaar.

Niet normaal, zo sfeervol én luxe. Elk appartement heeft een muizennaam, de onze is de "Graanwolf". Je kunt er ook nog gebruik maken van een eigen sauna en bubbelbad op de kamer, maar dat laten we maar even gaan. Enn rondje in het verwarmde buitenzwembad en daarna even in de zon bijkomen, laten we toch niet lopen en doen we natuurlijk wel.

Wat een dag. We voelen ons echt bevoorrecht. Uit nood een stuk omlopen en dan zoveel bijzonderheden meemaken.

Jacobus reist weer met ons mee.

• 08 Juli 2022 - 07:08

Carla:

En weer geweldig wat jullie allemaal mee maken veel positieve berichten
    Lieve groetjes carla
    Ik ga het weer vertellen in het hospice

• 08 Juli 2022 - 07:24

Diana En Peter:

Hé Nico en Cécile,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, we hebben even een inhaalslag moeten maken, maar wat maken jullie veel mee en wat een prachtige ontmoetingen. Geniet samen van al deze mooie momenten en wij reizen door het lezen van jullie bijzondere verhalen graag met jullie mee!
    Lieve groet uit Lauwe van Diana en Peter

• 08 Juli 2022 - 07:53

Wilma:

Het is weer een geweldig verhaal met mooie ontmoetingen van allerlei mensen van diverse aard.
    Hopelijk wordt het weer een beetje beter.

• 08 Juli 2022 - 14:11

Cor En Tiny:

Wat hebben jullie in een paar daagjes al veel leuke en bijzondere lieve mensen ontmoet. Fijn dat alles goed verloopt en dat jullie “onderdanen” jullie niet in de steek laten. Ook wij vinden het fijn vanuit onze stoel te genieten van jullie reis. Groetjes uit Niftrik

• 08 Juli 2022 - 18:35

José :

Hoi, ik vind het elke avond weer een feestje om jullie reisverslag te lezen. Het is het eerste wat ik doe als ik terug kom van mijn werk. Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en wie jullie tegenkomen. Nog veel wandelplezier gewenst en geniet ervan. Fijne avond en groetjes van ons xx

• 08 Juli 2022 - 19:05

Berdien En Corrie:

Hallo Nico en Cecile

Wat gaaf wat jullie allemaal al meegemaakt hebben. Prachtig hoor. Gelukkig dat de knie t nu weet beter houdt.
    Geniet van deze prachtige wandeling, wij genieten op afstand met jullie mee. Veel succes nog verder...