Voorzichtig weer opstarten - Reisverslag uit La Rothière, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Voorzichtig weer opstarten - Reisverslag uit La Rothière, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Voorzichtig weer opstarten

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

28 Juli 2022 | Frankrijk, La Rothière

Spannend wat vandaag gaat brengen. Nico is goed opgestaan en zijn been voelt een stuk beter dan gisteren. We weten dat we nu echt niks meer mogen forceren, dus....We kunnen in ieder geval meerijden met Odile naar de volgende grote plaats Bienne le Chateau.

Odile past nog een keer magnetisme toe, en beloofd over 3-4 dagen dat nogmaals te doen; wij begrijpen via WhatsApp.

We nemen hartelijke afscheid van Didier, die alweer hard gewerkt heeft vanochtend, even naar huis is gekomen en vlug verder gaat, na het ontbijt.

"Altijd welkom in Nederland en als ze komen gaan we naar Madurodam", zegt Cécile. Ze hadden aangegeven daarover op school te hebben geleerd.

Het plan is om samen met Odile naar de weekmarkt te gaan en daarna ook van haar afscheid te nemen en dan heel rustigaan naar Le Rothière te lopen, dat is ongeveer 7 km.

De markt onder de prachtige 'les halles' is niet zo groot als we dachten, te vergelijken met de markt in Beuningen, omdat sommigen kraamhouders vakantie hebben. De zelf meegebrachte potten worden gewogen en daarna gevuld met 'fromage blanc' of mozzarella. Odile presteert het om 6 producten te kopen en er bijna een uur te doen! Overal wordt een praatje gemaakt en natuurlijk ook over ons.

Het is wel te begrijpen want het is echt haar wekelijkse uitje.

We lopen met zijn tweetjes door het stadje, waarvan we lezen dat Napoleon zijn militaire opleiding er heeft gehad en waar hij heeft geprobeerd het kasteel te veroveren, hetgeen niet is gelukt.

We beslissen om bij de office du toerisme te vragen of ze voor ons een taxi willen bellen. Zeven min twee, dat scheelt weer, zou het dan nog zijn, alleen moeten we nog een uur wachten tot de VVV in Brienne-le-Château opengaat.

Daarom gaan we liften. Binnen 10 minuten worden we opgepikt door twee jonge vrouwen die wonen en werken in een dorpje 10 km. achter het plaatsje waar wij naar toe willen. Fantastisch.

Waarschijnlijk worden hier op het platte land sneller lifters meegenomen omdat er geen openbaar vervoer is buiten de schoolvakanties en dan alleen 's morgens en "s avonds.

We gaan op een terrasje in Dienville koffie drinken en lopen door dit geliefde toeristisch plaatsje met haventje aan één van de drie hele grote meren. Hier zitten verschillende campings en bootverhuurbedrijven. Zo komen we de tijd wel door. We pauzeren in de 4 km. die we vandaag uiteindelijk lopen 4 keer. Oh, oh, en nu maar hopen dat het morgen weer beter gaat en er geen terugval komt.

Voor het eten blijven we vandaag op de hotelkamer en kijken naar de tour de femmes. Een keertje niet hoeven praten in het frans is ook fijn.

• 28 Juli 2022 - 18:20

Wilma:

Klinkt hoopgevend we duimen voor jullie. Toch ondanks korte reis weer veel gezien en mooie mensen ontmoet.
    Liefs van ons Wilma en Toine

• 28 Juli 2022 - 21:37

Bernadette :

Haha via Whatsapp.... geweldig!!!
    Jullie doen het fantastisch. Echt trots op jullie.
    Maar effe nog kalm aan.
    Liefs Fred en Bernadette

• 29 Juli 2022 - 12:22

Gilbert Haedens:

DAG cecile en nico
    zo te zien vorderen jullie toch goed wanneer jullie aan komen in LEFFOND -CHAMPLITTE kunnen jullie overnachten in LE MOULIN PAPETERIE een prachtige gerestaureerde papiermolen bij MARTINE EN BERNARD zij is verantwoordelijk voor FRANCISCUSROUTE IN DE HAUTE SAONE en heeft bijgevolg vele contacten met slaapgelegenheden WIL JE HEN VELE GROETEN OVERBRENGEN VAN ONS ?
    ZEG HAAR OOK DAT IK OP 15 APRIL een usb opgestuurd heb met onze film van onze tocht naar ROME maar dat ik nog geen bevestiging gekregen heb van haar dat ze die ontvangen heeft
    liefs gilbert