Naar Lausanne - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Naar Lausanne - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Naar Lausanne

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

17 Augustus 2022 | Zwitserland, Lausanne

Bij het ontbijt hebben we een gekookt eitje. We konden gisteren nog even naar de winkel dichtbij. Het lijkt erop dat het in Zwitserland allemaal wat dichtbevolkte is, er meer winkels zijn wat voor ons gemakkelijker is. In de B&B kunnen we bakken, dus mooi zes eitjes gekocht en kaas. Vandaar dat we nu bij het ontbijt een gekookt eitje hebben en boterhammetjes, volkoren sneetjes lekker ouderwets, met gebakken ei mee kunnen nemen voor onderweg. Nadat we een briefje hebben geschreven voor Tania en haar bedankt hebben, gaan we op pad. Wat gaat het weer vandaag doen, dat wordt de vraag. Het zou droog blijven, maar als we een poos op weg zijn begint het flink te rommelen en donker te worden in de verte. Je weet het nooit in de bergen maar nadat het even donker is geworden gaat toch de zon opnieuw schijnen. Een heuvelachtig dagje door kleine bossen, langs weilanden en door dorpjes, mooi op weg naar Lausanne aan het Meer van Genève, een lange etappe vandaag.

Zoals bij veel grote steden verloopt het binnenlopen ongeveer hetzelfde. Industrie aan de buitenrand van de stad, dan de grote kasten van huizen in de buitenwijken, we zien het huis dat David Bowie 15 jaar in zijn bezit had, en zo langzaam naar het centrum waar de kathedraal de Notre Dame ons eindpunt is. Lausanne is een oude bijzondere stad door de enorm hoogteverschillen, en waar later grote infrastructurele werkzaamheden, zoals oa. bruggen naar de verschillende wijken, de verbindingen wat gemakkelijker hebben gemaakt.

We komen vanuit het noorden de stad in. De laatste vijf kilometer is het alleen afdalen richting het meer van Genève.

De lucht begint intussen wel te veranderen. De zon is weg en er verzamelen zich al dreigende wolken.

Even een pauze bij de kathedraal waar we direct geïnterviewd worden door twee studenten over ons bijbel-lees-gedrag. Tja, niet zo heel actueel bij ons moeten we ze melden.

We hebben een slaapplekje dicht bij de kathedraal kunnen vinden en als we weer fris en fruitig willen gaan inkopen bij de Lidl op 300 meter, maar wel steil via trappen naar beneden, begint het al te waaien en wordt de lucht donker. We komen nog net droog aan in de winkel. Als we echter terug moeten, de trappen op, worden we alsnog kletsnat, maar gelukkig nu zonder de rugzakken.

Hopelijk wordt het morgen een droge dag want we hebben een (vrijwillige) rustdag genomen in Lausanne

• 18 Augustus 2022 - 19:38

Kitty:

Heerlijk een rustdag voor jullie. Geniet van het meer van Genēve.
    En daarna... weer vrolijk verder!
    Gruetzi mit Einander

• 18 Augustus 2022 - 23:00

Toine:

Jullie gaan echt snel, dan is een rustdag een welkome afwisseling en waarschijnlijk verdiend.
    Geniet van de mooie omgeving

• 18 Augustus 2022 - 23:31

Nolly:

Hoi hoi Nico en Cecile, jullie gaan als een speer zeg!!
    En wij maar denken dat we jullie in september in Frankrijk ergens zouden kunnen treffen, dat lukt niet meer. Al in Zwitserland zijn jullie, zo knap. Zeker na het oponthoud vanwege Nico z’n pijn via het scheenbeen dus chapeau voor deze afstand. Heel veel mooie kilometers nog voor jullie, geniet van alles wat jullie samen beleven. Ik volg jullie natuurlijk via de prachtige verslagen en geniet zo lekker mee. Veel liefs, xxx

• 19 Augustus 2022 - 22:24

Riet :

Het wordt nu elke dag nog mooier!!
    Lieve groeten van Vier Vrije Voeten