Naar de Sint Jan en verder.... - Reisverslag uit Vught, Nederland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Naar de Sint Jan en verder.... - Reisverslag uit Vught, Nederland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Naar de Sint Jan en verder....

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

24 Juni 2022 | Nederland, Vught

Goed uitgerust opgestaan. We hebben er zin in.

Bij vertrek maar gelijk de regenbroeken aan gedaan, vanwege de slechte weersvoorspelling. Da's niet echt fijn en helemaal niet als het niet regent, want het broeit snel. Waar we echter bang voor waren, hele dag regen, blijkt een redelijk perfecte wandeldag te zijn geworden.

Cécile heeft helaas haar eerste blaar, onder de bal van de voet, en in het bushokje van Rosmalen, tijdens de eerste pauze wordt die verzorgd met compeed.

Omdat we nog niet op de officiële pelgrimsroute zitten moeten we een beetje de mooiste route zoeken naar Den Bosch zoeken. We komen via de saaie provinciale weg, wel onder de bomen, langs een grote nieuwbouwwijk waarvan we weten dat Kim(vriendinnetje van Lynn) er woont, maar we hebben haar niet gezien.

Na de pauze lopen we het kanaalpark in, bij Rosmalen. Een prachtig groot natuurgebied, waar we allerlei soorten vogels zien en horen. Blijkbaar ook een leerzaam gebied, want we komen een groepje middelbare scholieren tegen die met hun biologie leraar veld-onderzoek doen. Mooi toch?

Na een poosje lopen langs het Maximakanaal, dat boven Den Bosch loopt, moeten we even de weg vragen. Dit kan aan een man die op zijn rollator zit te genieten van de omgeving.

"Waar gaan jullie naartoe dan en waar komen jullie vandaan. Oh, van Beneden-Leeuwen, dat ken ik wel van die overdekte markt en een scheepsbouwer. Oh, gaan jullie naar Rome? Ga je intreden?"

"Haha, ja", zeg Cecile en wijzend naar Nico, "en hij brengt me weg."

"En dan krijg je een kapje op je hoofd. Zonde van die mooie haren".

De aardige oude man heeft duidelijk behoefte aan een praatje en vertelt in een klein half uurtje over zichzelf.

"Ik ben 95 jaar en het was niet allemaal even leuk wat ik heb meegemaakt. Oh ja, jazeker, de oorlog meegemaakt.

Ik heb met de rug tegen de muur gestaan. Een Duitser notabene heeft mij gered.

Ik ben jaren bij de brandweer geweest en heb meegemaakt dat er in een jaar tijd 18 zelfmoorden zijn gepleegd. Mensen voor de trein, verschrikkelijk. Het staat nog op mijn netvlies".

Hij verteld met regelmatig tranen in de ogen.

Later verteld hij, meneer Ties van Grinsven, nog meer over zijn leven in de oorlog.

Cécile herkent het wel van haar werk; oude mensen vaak denken aan hun verleden. Ties geeft ook aan dat hij er steeds vaker niet van kan slapen.

"Er was een Duits vliegtuig bij ons op het erf neergestort. Er waren 2 piloten dood, daar heb ik de pistolen van gepakt en aan de ondergrondse gegeven, en er was één gewonde piloot met zijn been eraf. Bij hem heb ik ook zijn pistool gepakt en daarna mijn zwager gehaald. Die was hospik en hij heeft hem gered door zijn been af te binden.

Mijn vader had op de deel van onze boerderij een muurtje extra gebouwd zodat er onderduikers konden 'wonen'. Op het einde van de oorlog bleek dat één van die mannen een Duitser was. Hij werd direct gevangen genomen en naar kamp Vught gebracht. Hij heeft maar 3 dagen vast gezeten want we hebben hem vrij kunnen krijgen omdat het een goede Duitser was. Hij is later op de begrafenis geweest van mijn moeder.

Toen de oorlog voorbij was waren we zo blij en feliciteerden we elkaar omdat we de oorlog overleefd hadden, dachten we. We stonden met z'n achten bij elkaar toen er een granaat ons groepje trof. Drie Engelsen overleden, bij een nicht van mij was het halve gezicht weg en een ander nichtje kreeg een granaatscherf in haar been. En daar stond ik; ik was de enige die niks mankeerde.

Mijn vrouw leeft nog gelukkig en die is 92. Ze is even in het ziekenhuis geweest maar is toch weer aan het opkrabbelen gegaan en ze mocht weer thuis komen wonen met behulp van thuiszorg".

Pffft. Kijk, daar doen wij verpleegsters het voor, maar tjeetje, wat een verhalen.

Vlak voordat we op het marktplein komen krijgen we te maken met een enorme stortbui. Gelukkig is er nét een portiek om te schuilen.

Ingrid en Geertje uit België blijken een week voor ons uit te lopen. Dat vertelde Ineke, een aardige mevrouw in de Sint-Jan, die bij de informatie balie stond en die ons de officiële eerste stempel in onze pelgrimspassen gaf. Zij wil ons gaan volgen.

Hier natuurlijk een kaarsje opgestoken.

Tegenover de Sint-Jan de tijd genomen voor een goede lunch, dat wandelen vreet energie.

Vervolgens zijn we de bordjes van de LAW route van het Pelgrimspad gaan volgen richting Vught. Een mooie route langs de Zuidwal van Den Bosch.

We zijn lekker op tijd bij ons adresje van Vrienden op de Fiets, waar we gelukkig direct terecht konden (was eigenlijk vanaf 17.00 u.).

Het is een prima plekje bij Marie-José, een lerares economie, die haar schuurtje tot een compleet appartement heeft verbouwd. Ze heeft niet veel tijd; ze is druk met examens economie , tweede tijdvak, nakijken.

Vinden wij niet erg want de beentjes van Cécile en Nico willen graag weer omhoog.


  • 24 Juni 2022 - 22:00

    Wilma:

    Wat indrukwekkend weer al de verhalen van Ties.
    Wel vervelend dat je nu al een blaar hebt hopelijk werkt de compeed.
    Nu eerst maar weer eens lekker uitrusten en op naar dag 3
    Hopelijk blijft t morgen droog .
    Liefs Wilma

  • 24 Juni 2022 - 23:27

    Ineke Metselaar:

    Ik vond het een hele eer om jullie "de stempel" in de Sint Jan te geven. Ik wens jullie een prachtige reis met mooie ontmoetingen.
    Hartelijke groeten, Ineke

  • 25 Juni 2022 - 00:06

    Toine Arts:

    Wat leuk dat jullie weer op deze manier op reis gaan en je bent het schrijven nog niet verleerd, heel prettig om te lezen.
    Hopelijk niet te veel slecht weer dit keer

  • 25 Juni 2022 - 03:31

    Kane:

    Goed bezig opa en oma! <3 ik ga nu weer lekker slapen. Kusjes Kane

  • 25 Juni 2022 - 13:07

    José :

    Prachtig verslag, van genoten. Ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal.

  • 25 Juni 2022 - 16:43

    Hanny Pieter:

    Heerlijk, ….de tijd nemen van verplaatsen en gesprekjes
    Aanknopen ,veel horen en nog veel meer zien, dan is jullie
    wandeltocht naar Rome een heel bijzondere uitdaging.
    Geniet van deze mooie energie volle momenten en van elkaar.
    Erg leuk om in deze verslagen mee te mogen lopen.
    Succes ! Liefs Hanny en Pieter
    P.S. Wij hebben de oppas van onze kleinkinderen in
    Rosmalen en gaan morgen ook wat wandelen in het Kanaal Park.

  • 25 Juni 2022 - 17:39

    Mieke:

    Geweldig avontuur naar Rome te voet Uitgezwaaid door jullie kroost en prachtige kleinzoon Kane Wat n schatje zijn al goed begonnen Alle goeds onderweg En dankjewel dat ik het mag volgen Liefs Mieke

  • 01 Juli 2022 - 23:09

    Groetjes Carolien:

    Hoi Cecile en Nico,

    Ik ben pas vandaag begonnen met lezen, sorry hoor, maar vind het nu al leuk. En herkenbaar om zo te kunnen luisteren naar wat mensen te vertellen hebben. Een echte lieve nurse. Wat knap dat kliene Kane al zo kan reageren, haha. Geniet vooral van al het moois wat op jullie pad komt. En ik ben blij dat ik mee mag genieten:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico en Cécile

Hier staan onze reizen! Als je op de hoogte wilt blijven van onze belevenissen nodigen we je van harte uit om mee te lezen en te kijken op deze site. Reageren mag natuurlijk ook. Leuk zelfs! *Als eerste de grote reis naar Australie, met onze kinderen Robin, Maud, Farah en Lynn (zomer 2010) *Als tweede onze voetreis van Bilzen( naast Maastricht) naar Santiago de Compostela (voorjaar 2017) *Als derde onze voetreis vanaf thuis naar Rome (zomer en najaar 2022)

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 213018

Voorgaande reizen:

23 Juni 2022 - 27 Oktober 2022

Nico en Cécile naar Rome

12 Februari 2017 - 01 Juli 2017

Cécile en Nico naar Santiago de Compostela

15 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Australie met onze kinderen

Landen bezocht: