Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Vezelay

Door: Cécile en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

11 April 2017 | Frankrijk, Vézelay

Bij de eerste blik op Vezelay, liggend op een berg, worden we stil. We staan temidden van een zee aan geelkleurende koolzaadvelden en dan de basiliek die van zeker 4 km ver, duidelijk boven alles uit te zien is. Wat een prachtig aanzicht!
Om er te komen lopen we nog even redelijk stijl omhoog op paden met veel losse stenen. 'Je zou nu maar je enkel verstuiken', zegt Cécile. Ja, het blijft oppassen, één oog op de weg en één oog voor de omgeving. Maar de omgeving verdient nu zoveel meer!
We zijn er net na twaalfen en van alle kanten stromen de zusters toe om de mis van 12.30 uur in de basiliek Sainte-Marie-Madeleine bij te wonen.
Het is rustig in het stadje, het toeristenseizoen is nog niet begonnen, gelukkig.
We worden aangesproken door een Amerikaanse jongeman die alles over onze pelgrimage wil weten. Hij is hier met zijn zoon en met zijn vader van 85 die met zijn wandelstok langzaam op ons afkomt. 'Zijn jullie Nederlanders', zegt de man in duidelijk Nederlands. 'Ah ik dacht het al toen ik jullie zag', zegt hij. Hij blijkt geëmigreerd te zijn, en in de tweede wereldoorlog in deze streek gevochten te hebben. Prachtig om met je zoon en kleinzoon dit nog te kunnen doen.
Pas om 4 uur is Maison de la Madeleine, het klooster van de nonnen, open voor pelgrims. Een lief oud nonnetje komt nog even naar ons terug lopen om te zeggen dat we de rugzakken alvast in de kapel kunnen zetten. Zo gezegd zo gedaan. Zonder rugzakken zijn we ineens weer toerist. Met de rugzak op waren we zelf ook een bezienswaardigheid en hoorden we steeds smiespelen: "compostel en pélerins". Een frans meisje vraagt aan haar vader: "Wat zijn dat papa? Dat zijn pelgrims meisje' antwoordde hij. Komt ze naar ons toe: " Zijn jullie pelgrims?" Haha.
We genieten in het zonnetje achter de basiliek op het uitkijkplateau als de volgende twee oude mannetjes naar onze pelgrimage vragen. De oudere garde weet er inderdaad meer vanaf dan de jeugd.
Bij Maison de Madeleine, waar alles netjes wordt geregistreerd, waar kom je vandaan?, wat is je leeftijd?, loop je in 1 keer door of in etappes?, kopen we een Credential extra, de eerste stempelkaart begint al aardig vol te raken.
Lieve mensen, een kwart van onze reis zit er alweer op en 2 van de 4 route boekjes kunnen we vrijdag aan Maud en Mitchel mee teruggeven. Het is voor ons erg leuk om de reacties te lezen op onze blog. Dank je wel allemaal.
Vincent en Brigitte, Vezelay is inderdaad zo mooi als jullie al hadden aangegeven. Ruben jij gaat zelf binnenkort zelfs voor de tweede keer, dat zegt alles.
Wim Becker, jouw kleine stapjes zijn zeker zo belangrijk. En Marietje, ook hier brand een kaarsje voor jou.

• 12 April 2017 - 18:53

Maud:

Lieve pap en mam, jullie doen het super! Door jullie verhalen heb ik nog meer zin gekregen in vrijdag, voor zover dat nog kon! Wij moeten een van de dagen ook langs Vezelay als ik het zo hoor! Ik kijk er naar uit om jullie weer te zien <3 xxx

• 12 April 2017 - 22:00

Martine:

Wat een leuke reisverslagen toch! Jullie kunnen mooi vertellen, fijn te lezen dat het zo goed gaat.
    Een kwart vd reis er alweer opzitten, wat gaat de tijd snel zeg! Knap. Hier in Leeuwen prachtige zonnige dgn gehad maar nu koud en grijs, helaas is dit ook het weerbericht voor het paasweekend.. Gaan we binnen eitjes zoeken, hahaaa... Wens jullie pelgrims weer een prettige voortzetting!
    Groetjes!

• 12 April 2017 - 22:00

Martine:

Groetjes!

• 12 April 2017 - 22:41

Nolly:

Weer zo'n bijzondere dag voor jullie!!! Onvergetelijk allemaal zeg!!
    Mooi te lezen dat de pelgrim toch 'n echte status geniet, en in deze ook terecht!!!
    De taart is al voor een kwart op, daar kan je aardig vol van zitten maar ik heb het idee dat jullie gulzig verder gaan smullen aan het tweede kwart! Geniet ervan en zeker als Maud en Mitchel even komen mee snoepen!!! Xxx

• 12 April 2017 - 22:50

Ruben:

Prachtig omschreven. Zal zwaaien wanneer ik vrijdag over jullie heen
    Vlieg. De schrijfstijl doet me denken aan boek " pelgrim zonder god"
    Van schrijver Vuijsje. Als jullie dit over een jaar of wat lezen zul je veel
    Herkennen en bij de meeste bladzijdes zal er een glimlach verschijnen.
    Groet, Ruben

• 12 April 2017 - 23:07

Henk Murraij:

Wat mooi te lezen hoe jullie de aankomst in Vezelay ervaren.
    Wat heerlijk om met jullie op te lopen vanaf de "keukentafel"......
    Wat een onvergetelijk avontuur en bijzondere levensreis.
    GENIET en ik geniet mee.
    Dikke zoen.

• 13 April 2017 - 08:21

Ricky Martens:

Wat een mooie verhalen. Ik heb jullie even niet kunnen volgen, omdat ik zelf op vakantie was op Lanzarote.