De mandarijnen - Reisverslag uit Bourras-la-Grange, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu De mandarijnen - Reisverslag uit Bourras-la-Grange, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

De mandarijnen

Door: Cécile en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

13 April 2017 | Frankrijk, Bourras-la-Grange

Als we tussen de middag in Varsy aankomen, zijn de marktkooplui net hun spulletjes aan het inpakken. Er staan nog twee fruitkramen en we proberen bij de eerste of mevrouw nog 6 mandarijntjes voor ons heeft. Ja hoor, is geen probleem. Ze haalt ze nog snel uit het krat en weegt ze af. Dat is dan 4,20 Euro. VIER EURO TWINTIG? Voor 6 mandarijnen? Mooi niet dus, we lopen niet in de Sissy-Boy, en we gaan naar de tweede en laatste kraam. Daar pakt Nico 4 clementines in de hand. 'Zijn jullie pelgrims', vraagt de marktkoopman. Ja, dat zijn we. 'Dan mag je ze gratis hebben', zegt hij. Met een vriendelijk dank je wel en een big smile loopt Nico verder.
Het derde en laatste mogelijke adresje waar we voor vandaag terecht kunnen is gelukkig raak. Door de aankomende feestdagen moeten de pelgrims concurreren met de 'gewone' toeristen. Maar, zoals het spreekwoord zegt, lest best, in dit geval. Marie en Michel zijn de pensioenleeftijd al een tijdje geleden gepasseerd en Marie heeft als hobby tuinieren. Dat komt mooi uit want ze hebben een gigantische tuin. Maar goed dat er ook een prachtige, natuurlijke, grote vijver in ligt met goudvissen, koikarpers en op dit moment heel veel kikkervisjes. Dat scheelt weer wat onderhoud. Ze kunnen het nog maar net bijhouden allemaal, maar s'avonds zijn ze wel elk jaartje eerder moe. En nee, een middagdutje doen ze niet aan. Als Nico voorzichtig opmerkt dat zo'n tuin je wel jong houdt, antwoord Michel met een ondeugende blik in zijn ogen, 'dat zou ze wel heel graag willen'.
Aangezien we al voor drieën op ons plekje zijn, is er tijd voor een handwasje. Als de zon zijn best doet en alles snel droogt, lopen we fris en fruitig met de Pasen.

• 13 April 2017 - 23:11

Nolly:

Ook lekker eens een kortere wandeling maar hoe kort is die dan?? Jullie wennen natuurlijk aan het vele lopen, gaan die km dan ook sneller zonder voetpijnen? Ben ik zo benieuwd naar!
    Die marktdame dacht ff 'n toeristenslaatje uit jullie te slaan, nou mooi niet!! Heb respect voor de pelgrim haha, die heeft het niet zo breed. Gelukkig dat jullie nog 'n bed konden krijgen, dat is dan toch spannend zo'n derde en tevens laatste adres. Jullie zullen er vast al in liggen maar toch: slaap lekker voor weer een nieuwe dag!!! Xxx

• 14 April 2017 - 15:44

Ingrid:

Wat genieten we hier op het werk van jullie reis.
    Geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Denk vooral niet aan ons en geniet ervan.
    Fijne paasdagen en hopelijk nog veel mooi weer.

• 14 April 2017 - 19:35

Lambert En Carin:

Bijzonder fijne paasdagen toegewenst!
    Gezien de bestemming durf ik wel bijna te zeggen: Zalig Pasen.
    Blijf genieten van de pelgrimage en van elkaar; wij genieten van jullie verhalen.
    Liefs uit Lauwe...

• 15 April 2017 - 12:01

Anja Van Kessel:

Wat fijn om jullie te kunnen volgen via het reisverslag. Mooie indrukwekkende verhalen. Jullie maken hele leuke dingen mee zo te lezen. En een zeer mooie omgeving. Een kwart zit eral op... geniet nog van jullie reis. Hier is het afwisselend slecht weer.
    Fijne Paasdagen en een hele hoop mooi weer!
    Groetjes Anja.

• 16 April 2017 - 12:09

Ria Becker:

Zalig Pasen, vanuit Beuningen.
    Ben weer bij met de verslagen lezen. Wat een avontuur.Zoveel bijzondere mensen leren kennen.
    En de beentjes doen het nog prima.
    Vandaag hier de zon afgewisseld met hagel en regen. Tsja, dat hoort erbij, hier in Nederland.
    Iedere dag zeg ik tegen Wim: en Nico en Cecile maar wandelen. Iedere dag weer..
    Komen vandaag Maud en Mitchel??Dat is een geweldig paascadoo.
    We wensen jullie het allerbeste, geniet van alles en iedereen.
    liefs Ria en Wim.