Slalommen over de ruilverkavelingswegen - Reisverslag uit Maren-Kessel, Nederland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Slalommen over de ruilverkavelingswegen - Reisverslag uit Maren-Kessel, Nederland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Slalommen over de ruilverkavelingswegen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

23 Juni 2022 | Nederland, Maren-Kessel

We werden vanmorgen verrast door een uitzwaai-comite. Twee van onze dochters, Farah en Maud, met Kane!, kwamen langs en onze jongste dochter Lynn was er online bij, op de mobiel van Farah.

Daarnaast kwamen ook nog José, het jongste zusje van Nico en Cécile's vriendin Henrita.

Het was trouwens gistetenavond leuk dat Katja, oud collega van Buurtzorg en vriendin nog even dag kwam zeggen en dat we zwager Marcel nog even hebben gezien en gesproken. Tijdens onze reis zullen onze gedachten veel bij Evelyn en hem zijn.

Nog even het laatste proviand, "ontdekkingsdrop" en zuurtjes van Henrita, oei wel weer extra gewicht, een lieve foto van ons gezin, en een mooie kaart met hele lieve woordjes van Maud, Mitchel en Kane, speciaal geplastificeerd voor onderweg, in de rugzakken gestopt.

Wat blijkt op de weegschaal; toch ieder 13kg.

We lopen de oprit af, de straat uit waar ook Jaques en Dinie staan om afscheid te nemen. Zij zullen voor ons het huis in de gaten houden, net als Mitchel af en toe en voor de tuin, binnenplanten en de post zorgen.

Heel vreemd om vanuit huis te vertrekken. We hebben nog steeds de kriebels en zijn stilletjes, ieder nog vol van het afscheid en de vraag: "Zouden we het wel kunnen?"

In het Lauwens Veld krijgen we nog een hug van Karina. Zij begeleidt vanuit natuurorganisatie IVN met een groepje vrijwilligers honderden kinderen in de kleuterleeftijd die daar onderzoek mogen doen naar allerlei beestjes en plantjes die in de sloten voorkomen.

We slalommen door het buitengebied met ruilverkaveling wegen richting Alphen en gaan daar de Maasdijk op. De zon is vandaag gelijk al onbarmhartig, de eerste 30+ dag en er is helaas op de dijk ook geen windje dat verlichting geeft.

Het pontje van Lith komt in zicht en dan zitten de eerste 12km erop.

Aangekomen in Lith vervolgen we de Maasdijk. Huizen met overkappingen waar de mensen heerlijk in de schaduw op hun terrassen zitten met een beschuitje met aardbeien. "Waar gaat de reis heen", vraagt iemand. Dan is het toch heel vreemd maar ook geweldig nu al "naar Rome" te kunnen antwoorden. Ja, dan heb je al snel een leuk gesprek.

De provinciale weg is de enige optie naar het eindpunt in Maren Kessel, even doorstappen en af en toe een kleine pauze in de schaarse schaduw. We komen vóór 15.00u aan, en duiken vermoeid het terras op. "Water, water...." wat kan dat toch lekker zijn. Zo ook een douche. We merkten dat we toch wel erg moe waren en hebben gelijk een uur geslapen.

Het is rustig in hotel Oud Maren en Mustafa de gezellige gastheer én kok heeft alle tijd voor een praatje. Hij is al sinds 1991 uit zuidoost Turkije vertrokken en eerst naar Duitsland gegaan en later in Nederland terechtgekomen. Hij heeft het vak geleerd bij hotelketen van de Valk en runt nu zelf dit hotel.

In 1989 hebben we zelf rondgetrokken in Turkije. Toen we daar de berg NemruDagu beklommen waren we 35km verwijderd van waar Mustafa woonde. Levert gelijk ook gespreksstof.

De eerste dag zit erop, de rugzak voelde snel alweer vertrouwd. De vaste plekjes van allerlei spulletjes tijdens de trip naar Santiago, 5 jaar geleden, zijn we nog niet vergeten. De overgebleven kersen, banaantjes, druiven en worteltjes die toch maar meegenomen zijn, hebben we heerlijk opgegeten, scheelt morgen weer een kilo. Nog 2281,5km te gaan :)

• 24 Juni 2022 - 07:59

Wilma:

Nog dicht bij huis en toch al veel gesprekken en indrukken opgedaan. Respect voor jullie ondanks de hitte toch aan de reis begonnen.
    Lief van de dochters en Kane om jullie uit te zwaaien. Op naar dag 2

• 24 Juni 2022 - 11:04

Wim En Paula:

Alleen maar respect

• 24 Juni 2022 - 14:53

Bjorn, Nikki, Sanna En Senn (de Buren):

Veel plezier en geniet ervan!

• 24 Juni 2022 - 20:43

Mieke:

De kop is eraf Jullie zijn begonnen aan de tocht naar Rome Lijkt me lastig om afscheid te nemen en zeker van zo n mooi kleinkind Kane Wat n schatje dankjewel dat ik jullie mag volgen