Een dag met veel afwisseling - Reisverslag uit Villeneuve, Zwitserland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Een dag met veel afwisseling - Reisverslag uit Villeneuve, Zwitserland van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Een dag met veel afwisseling

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

20 Augustus 2022 | Zwitserland, Villeneuve

Allebei heel lekker geslapen! Tijdens het ontbijt ontvangen we weer uitgebreide informatie van meneer Burgle, de eigenaar van het pension. Dit keer over de benoeming van wijngaardmedewerker van het jaar en het Fête de Vingerons, een groot oogstfeest dat één keer in de 25 jaar, het laatst in 2019, wordt gehouden en op het werelderfgoed van Unesco staat.

"De druiven krijgen hier in de wijngaarden aan het Meer van Genève 3 keer zon, dat maakt het zo speciaal. Een keer rechtstreeks van de zon, een keer als weerkaatsing van het meer en een keer als weerkaatsing van alle muren van de terrassen."

Hij vertelt verder dat we op sommige plaatsen niet langs het meer kunnen lopen omdat er stukken zijn die nog privé-eigendom zijn. "Het is wel de bedoeling dat het ooit wordt opgekocht door de overheid, zodat je helemaal rond het meer kunt lopen. Maar ja, dat zal wel iets worden in de tijd van mijn kleinkinderen want de rijken gaan vooralsnog niet over stag om te verkopen", zegt hij.

Vevey is een erg leuke stad gebleken; schoon, volop activiteiten en heel mooi aangekleed met bloemen, planten en zelfs moestuintjes voor iedereen.

Als we later inderdaad van het meer moeten wijken zien we de kapitale huizen met privé haventjes en strandjes. We kunnen wel genieten van deze pracht en praal.

We kopen twee sinaasappels op de zaterdagochtend markt voor wat voor nederlandse begrippen een woekerprijs is.

Opvallend is dat we helemaal geen Nederlanders zien of nederlandse auto's.

Tsja, de sinasappels in Spanje zijn zeker goedkoper, haha

Op het Meer van Genève bij Montreux-plage zijn wedstrijden roeien, de '8 met' in een sloep, bezig. Het is een groot evenement, waarbij van alles extra's wordt georganiseerd, bijvoorbeeld reanimatie-lessen. Jammer dat de regen af en toe roet in het eten gooit, maar het is wel een gezellige boel aan de kust. Wij nemen de tijd om onder een parasolletje, die dienst doet als paraplu, een koffie te drinken. We hebben vandaag de tijd, hoeven maar 12 km. omdat we Montreux zelf ook gaan bezichtigen en het bijzondere Chateau de Chillon.

Als het opklaart, verlaten we onze parasol/plu en lopen we al snel te genieten op de boulevard van Montreux. We krijgen bijna pijn aan de nek van het omhoog kijken, het ene grand hotel of kasteel(van een huis) volgt het andere op. Daarnaast, zien we aan de rechterkant een prachtige tropische bloemen pracht. Door de net gevallen regenen lijkt het alsof we in Burgers Bush lopen.

Aan de boulevard staan allerlei statues van grote musici en denkers uit het verleden. Freddy Mercury heeft naast zijn standbeeld ook nog een museum(pje) in het casino van Montreux en aan de zijkant bij de parkeerplaats is een hele muur beschreven met afscheid-teksten van de liefhebbers van Queen en Freddy Mercury.

Weer 4 km. verder ligt het Château de Chillon. Dit is een van de mooiste en best bewaarde kastelen van Europa en een topattractie van Zwitserland. Hier hebben we een à twee uurtjes voor gereserveerd.

Eenmaal binnen op een grote binnenplaats waan je je direct in de riddertijd. Je ziet de drie musketiers al degen vechtend voor je, of voor de Game of Thrones liefhebbers: de binnenplaats bij de familie Stark kan hier zo opgenomen zijn.

We zijn mooi op tijd in ons hotel in Villeneuve.

Er is een braderie vanmiddag vlak voor ons hotel aan het meer. Als we gaan kijken zien we een groot aantal paragliders vanaf de berg naar beneden komen. Ze maken salto's in de licht en proberen dan te landen op 2 grote en 2 kleine opblaas kussens op het meer vlak voor het publiek. Een prachtig gezicht, maar dat is nóg niet alles. Daarna komen 2 menselijke vogels, als in een James Bond film, met grote snelheid van de hoogste berg op de opblaaskussens af. Als ze al erg laag zijn, gaan de parachutes open en landt er in ieder geval één netjes op het kussen. De ander net ervoor in het water. Het ziet er erg spectaculair uit!

We doen vandaag verder rustig aan, de komende dagen wordt het serieus, de Alpenreuzen komen langzaam maar zeker in beeld. We genieten nog van de zonsondergang vanuit onze hotelkamer en sluiten de oogjes

• 20 Augustus 2022 - 21:22

Riet:

Dank jullie voor het heerlijke verhaal, ik liep méé over de Boulevard en genoot van de bloemenpracht, het meer en vooral van jullie, ware pelgrims, op weg naar Rome!!

• 21 Augustus 2022 - 08:38

Wilma:

Prachtig Zwitserland is zo mooi jammer dat alles een beetje duur is. Succes met de Alpenreuzen wij lopen weer met jullie mee.