Door de vallei van Spoleto - Reisverslag uit Montefalco, Italië van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Door de vallei van Spoleto - Reisverslag uit Montefalco, Italië van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Door de vallei van Spoleto

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

12 Oktober 2022 | Italië, Montefalco

Omdat het ontbijt niet is inbegrepen bij de slaapplaats, nemen we ons ouderwetse ontbijt, een kopje koffie en een croissantje in de locale bar en verlaten we Spello. Al direct zien we een pelgrim die de andere kant oploopt. Als we even stoppen, vertelt hij dat hij naar Assisi loopt. Dit is zijn 10de en laatste dag. We vertellen dat we deze route gisteren hebben gelopen, alleen de andere kant op en dat het boven op de berg erg mooi is. Hij kijkt een beetje benauwd als we over de berg beginnen; hij moet ruim 1000 m. omhoog vandaag.

Voor ons staat een vlakke etappe voor de boeg, door de vallei met links en rechts weiland en akkers. Dat is een tijdje geleden dat we dit uitzicht hebben gehad en weer opnieuw mooi.

In het dorpje Budino is er helaas geen bar meer. "Alleen nog een kerk", zegt een bewoner die we ernaar vragen. Jammer, we hadden ons erop verheugd en echt zin in koffie. Een muurtje om op te zitten en een slok water wordt het alternatief.

De volgende plaats Bevagna maakt alles goed, alleen moeten we de laatste 500 meter vóór het stadje, door nat gras. De schoenen van Cécile zijn niet waterdicht en ze heeft dan ook snel doorweekte sokken. Niet fijn als je geen blaren wilt krijgen. Gelukkig is voor alles een oplossing. Het bakje met tissues, dat bij de koffie op de tafel staat wordt geplunderd en in de schoenen gepropt om ze te drogen, en in de zon gezet. De sokken worden vervangen en de crocs gaan aan.

Op het terrasje spreken we een man en vrouw uit Den Bosch die op de e-bikes de omgeving verkennen. De man heeft jaren geleden onze route (deels?) gelopen en begint direct lyrisch te vertellen over verschillende plaatsen maar vooral over het plaatsje Spoleto. Daar gaan we morgen naartoe, maar de roem gaat de plaats al vooruit. Het wordt de mooiste stad van Umbrië genoemd! Huh, en Assisi dan?

Als we afgerekend hebben en op willen staan, spreekt een man ons in het nederlands aan. "Aan het wandelen?" Zijn vrouw komt er bij staan en we vertellen kort ons verhaal. Hij vertelt dat hij elk jaar met vrienden de Nijmeegse 4-daagse loopt. Ze komen uit Bemmel, één van de plaatsen aan de 4-daagse route. Een tip die hij geeft is om de Dutch Mountain Trail en de Seven Summits route in Limburg te wandelen.

Kijk, we hoeven straks niet achter de geraniums!

We gaan Bevanga bezichtigen en zien veel terug van de romeinse en middeleeuwse tijd.

De plaats was toentertijd een belangrijke handelsplaats, omdat het zo centraal lag, nu is het ook bekend als cultureel centrum.

Nadat we het Teatro Romana en de Franciscus kerk bezocht hebben vervolgen we onze route richting Montefalco, via de oude wasplaats aan de rand van Bevagna.

Hier wordt nog steeds gewassen door de vrouwen(mannen worden niet vermeld).

Cécile loopt nog 2 à 3 km. op haar crocs om de schoenen en zooltjes goed verder te laten drogen. "Dit loopt eigenlijk best prima, voor even, zonder kiezeltje en op een vlakke weg", zegt ze.

We klimmen rustig, in het zonnetje de laatste kilometers omhoog, naar Montefalco, onze slaapplaats voor vandaag

Het dorp ligt in de Spoleto vallei en is bekend om zijn wijnwinkels waar je de locale wijn, de Sagrantino de Montefalco, kunt kopen en proeven.

Dat laatste gaan we dan maar eens even doen!

In ons appartement is een wasmachine, heerlijk om de kleding weer een keer goed te kunnen wassen. Het dagelijkse handwasje is prima maar na verloop van dagen krijg je de spulletjes niet zo fris meer.

We lopen nog een rondje door het historische centrum, op de top van de heuvel, en nemen een aperitief bij een kleine bar waarvan de buitenmuur vol hangt met spreuken die allemaal over drank gaan. Binnen hangt het plafond vol met muziekinstrumenten. De eigenaar en kok heeft vroeger in een jazzband gespeeld, vertelt hij met een dubbele tong. Hij heeft hij al aardig wat naar binnen gewerkt, voordat hij zelf aan de slag moet.

Onder ons appartement is een pizzeria. We bestellen alvast twee afhaalpizzas voor vanavond. Wel zo gemakkelijk een keertje.

• 17 Oktober 2022 - 00:03

Henk Peperkamp :

Leuk om jullie te ontmoeten! Goede wandeling naar Rome.

Marianne en Henk uit Bemmel.