Moederdag - Reisverslag uit Benquet, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Moederdag - Reisverslag uit Benquet, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Moederdag

Door: Cécile en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

14 Mei 2017 | Frankrijk, Benquet

Vorige week dachten we er nog een paar maal aan maar vanochtend niet gelijk bij het wakker worden. Als we WiFi hebben is het eerste wat we doen even kijken of er appjes zijn van de kinderen en kijken hoe het weer voorspeld wordt. Vandaag om 6.30 uur een hele speciale app. Een lieve "clip" van Robin, Maud, Farah en Lynn voor moeder. Dat is genieten in het quadraat! Als we lopen of bij anderen zijn gaat het goed maar bij zulke momenten of als ze zelf iets bijzonders hebben is het slikken en rolt er soms even een traantje. Cécile heeft voor vertrek een Beryl-steentje, gekregen van Marie Cecile en Stefan, en ze draagt het in haar buidel dicht bij het hart. Beryl heeft verschillende positieve werkingen zoals oa. doelen en plannen stap voor stap waarmaken en het werkt tegen heimwee. We hadden meer heimwee verwacht, vooral bij Cécile dus het steentje werkt! Thanks MC.
We lopen een stuk van de originele route en een mooi stuk zoals uitgelegd door Martine. Met de beschrijving en de plattegronden op de mobiel verdwalen we niet, hetgeen, wat we begrijpen van Martine, Tjalling en Pieter 2 dagen geleden wel is gebeurd. Zij hadden gereserveerd bij Mme. Florensa, waar wij vanavond slapen, maar zijn daar toch groot ongenoegen van Martine en Mme. Florensa nooit aangekomen ondanks uitleg via de telefoon. Frans was ook niet de sterkste kant van de friezen en Mme. Florensa verstaat alleen maar goed duidelijk gesproken frans. Haha, misschien horen we ooit nog eens hoe het allemaal gelopen is.
Zaten we gisteren goed, vandaag zitten we geweldig. Op een heuse "spaanse" haciënda. De brede groene stroken naast de oprit zijn symmetrisch aangelegd met azalea's en rododendrons, mooi in bloei, vijgen-en olijfbomen, bamboe en riet. Prachtig en dan in de verte een hagelwit huis. Via een groot wit hek komen we in een bijgebouw waar Mme. Florensa druk bezig is met de administratie voor een, zoals ze 's avonds verteld, groot veertigjarig jubileumfeest van haar dansschool. Zij en haar man zijn klassieke dansleraren geweest en hun dochter heeft het overgenomen. Leerlingen van hen, waarvan sommigen nu dansen bij verschillende nationale balletten in de hele wereld, moeten allemaal worden uitgenodigd. Ze was ook bezig met een expositie ervoor te organiseren en had er allemaal prachtige oude zwart-wit foto's liggen.
We mogen bij het zwembad zitten en overal rondkijken maar niet rechts van het grote huis want dan is haar man bezig met het schrijven van een roman en mag niet gestoord worden. Verder is hij choreograaf geweest en kunstschilder. Er hangen overal kunstwerken van hem. Het moet haast wel zo zijn dat hij beroemd is, in Frankrijk.
Het eten kunnen we met zijn tweetjes in het zomerhuis opeten. De salade, kaas, fruit en toetje staan en de rijst met canard staat warm afgedekt in de magnetron zodat het niet afkoelt. We kunnen het eventueel iets opwarmen, zegt Mme. Florensa en als we het niet snel begrijpen doet ze het Nico even voor. Als ze hem aanzet brandt er iets door en alle licht gaat uit. Gelukkig is het niet bij ons gebeurd want Nico had ook al een plastic krukje op de badkamer stuk gemaakt. De magnetron mag niet meer aan, maar de eend is gelukkig warm genoeg.
Om 21.00u gaat het licht uit. We willen morgen vroeg vertrekken want we verwachten 29 graden. Welterusten.