Assisi - Reisverslag uit Assisi, Italië van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu Assisi - Reisverslag uit Assisi, Italië van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

Assisi

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

09 Oktober 2022 | Italië, Assisi

Paola brengt ons vroeg in de ochtend terug naar het punt waar we gisteren zijn opgehaald. We kunnen maar net in de oude gammele fiat panda met onze twee rugzakken.

We omhelzen elkaar bij het afscheid. Ze is een schat van een vrouw, maar nogal chaotisch. Zo was ze vergeten het brood bij het ontbijt te leggen. Er lagen een paar zoete verpakte broodjes, maar geen gewoon brood. Als we dit aangeven, nadat ze vraagt of het ontbijt in orde was, begint ze te zwaaien met haar armen, van alles te roepen en wil naar haar huis rennen om het alsnog te halen, maar dat is natuurlijk niet meer nodig.

We klimmen en dalen om het kasteel en een groot deel van het stuwmeer Lago di Valfabbrica heen.

De wand van de stuw staat helemaal droog, het water in het meer staat laag.

Het is zondag en dan gaan blijkbaar alle jagers in Italië, en dat zijn er heel wat, op pad. We horen veel geknal rondom het meer vanuit de bossen onder ons, en zien af en toe een jager en hond lopen, dichtbij de weg.

In de plaats Valfabbrica, waar we eerst nog zouden slapen, zijn we mooi op tijd, nog voor de middag. We nemen een ruime pauze met een heerlijke kop koffie.

Net als we weer verder willen gaan, komen de 3B's (Birgit, Bernard en hond Balou) aan. Ze hebben gisteravond iets te eten gekregen van de moeder van de jonge vrouw die het Agroturisme Tanuro regelde. Er was niets anders beschikbaar.

Zij blijven net als wij ook 2 nachten in Assisi en we spreken af om morgenavond samen te gaan eten.

Het vervolg van de route gaat omhoog en na ongeveer een uur hebben we het eerste zicht op de berg waar de contouren van de basiliek San Francesco en de Rocca Majore al te zien zijn. Het begint bij ons te kriebelen. Hier hebben we lang naar uitgekeken. Assisi komt nu daadwerkelijk in zicht!

Twee uur later lopen we door de middeleeuwse poort, Porta San Giacomo, Assisi in naar de basiliek di San Francesco. Dit is de moederkerk van de Franciscanen en hier is het graf van Franciscus (1226).

De basiliek bestaat uit 2 kerken, een onderkerk en een bovenkerk, dus op elkaar.

We vragen bij het Information Office waar we ons Testimonium kunnen halen, maar dat moet wachten tot morgen. Vandaag, op zondag, is er geen gelegenheid meer.

De stempel kunnen we nog net krijgen voordat de dame haar aandacht op het computerspel richt op haar mobiel.

We lopen verder omhoog, door de historische straatjes naar het Piazza del Commune, het centrale plein van Assisi.

Hier, één minuut vandaan, en dat alleen maar omdat het in het zijstraatje flink klimmen is, hebben we een slaapplaats gevonden.

Wat een geschiedenis ademt deze plaats!

Op het plein staat Tin, de Taiwannees, die we zo'n vijf dagen geleden in La Verna voor het laatst hebben gezien, naar ons te glimlachen. We begroeten elkaar hartelijk. Hij is gisteren aangekomen en blijft ook twee dagen.

Nadat we onze rugzakken op de kamer hebben achtergelaten en opgefrist zijn, lopen we het plein nog even op. Er is een en al levendigheid. De mensen van Assisi gaan stemmen voor een evenement 'Calendimaggio' wat in mei volgend jaar gehouden wordt. Hiermee wordt de lente verwelkomd. Allerlei vlaggen geven de twee groepen aan waaruit gekozen kan worden.

Wie wint mag 'Palio', het vaandel dragen.

Morgen gaan we Assisi verder verkennen, nu nog wat eten en naar bed.

Ps.

Nico heeft de helpdesk van waarbenjij.nu geïnformeerd dat de emailreacties niet goed doorkomen. Hopelijk is het snel opgelost

• 10 Oktober 2022 - 23:40

Helma:

Goh het begint op te schieten. In het weekend zullen jullie, denk ik, wel een heel eind op scheut zijn. Wat een prestatie! Nog eventjes de tandjes op elkaar.

• 11 Oktober 2022 - 11:26

José :

Ja, het is zoetjes aan aftellen.

Jullie gaan lekker, genieten!!

• 15 Oktober 2022 - 19:17

Wil En Kitty :