A la Bourgogne - Reisverslag uit Flogny-la-Chapelle, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu A la Bourgogne - Reisverslag uit Flogny-la-Chapelle, Frankrijk van Nico en Cécile Daanen - WaarBenJij.nu

A la Bourgogne

Door: Cécile en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Cécile

07 April 2017 | Frankrijk, Flogny-la-Chapelle

We hebben heerlijk geslapen in het tuin-poppenhuisje van Liliane. Als ze om 7 uur het stokbrood komt brengen, de confiture, boter en afgemeten koffie in het filter had ze gisteravond al gebracht, hebben we de tafel al gedekt.
We verlaten het dorp wat in het gebied van de Othe ligt door direct het bos in te gaan. De Othe staat bekend om haar bloemrijke dorpjes, glooiende heuvels en oude fruitrassen. Als we het bos uitlopen staan we als vanzelf stil door de aanblik van het eerste prachtige vergezicht van de dag. Het zijn steeds cadeautjes die je te zien krijgt.
De hele dag blijft de route afwisselen tussen glooiend landschap en bossen waar je niemand tegenkomt. Als we na de middagpauze in een dorpje even stilstaan en de weg in het boekje zoeken, komt er een oud vrouwtje op ons af. 'Waar we heen gaan', vraagt ze. Bij het bekijken van de kaartjes raakt ze direct de kluts kwijt, we lopen tenslotte niet over de hoofdwegen, en in plaats van dat ze ons uitlegt hoe te gaan, staan wij haar uit te leggen hoe het allemaal werkt.
Als ze hoort dat we uit Nederland komen, vertelt ze dat haar man bij de Shell heeft gewerkt en dat ze op veel plaatsen heeft gewoond, ook even in Groningen en in Wassenaar.

We hebben gisteravond afgesproken met messieur le Maire van Flogny le Chapelle dat we hem bellen als we het bos uit zijn, zo'n 2 km voor het dorp. Zo gezegd zo gedaan. Hij dirigeert ons naar een monument in het dorp bij de kerk, waar we door hem worden opgewacht als we aankomen. Ja, ja een pelgrim zijn heeft ook zijn voordelen. De burgemeester heeft een klein appartementje laten bouwen, want al die pelgrims moest hij telkens in de kleedkamer bij de plaatselijke voetbalclub onderbrengen. Het appartement stond nog niet in ons boekje maar is natuurlijk zeer welkom.
De burgemeester vertelt trots en met een grote glimlach dat we nu in de Bourgogne zijn aangekomen en dat we de Champagne kunnen vergeten. Nou, zo gemakkelijk is dat nu ook weer niet!
Voor het avondeten en het ontbijt voor morgen moeten we nog even inkopen doen, Flogny le Chatelle is echter een dorp met lintbebouwing en we zitten vooraan in het dorp en de winkel is natuurlijk aan het eind. Toch nog even in de benen dan maar want morgen wordt een dag zonder winkels op de route, en alles voor onderweg moet vandaag ingekocht worden.

• 08 April 2017 - 18:40

Brigitte:

Hallo luitjes, goed om weer van jullie te horen. Wat een week, met leuke, gekke, soms hilarische, maar vooral optimistische en vrolijke verhalen. Jullie gaan goed zeg. Op naar Vezelay, een prachtig stadje. We hopen dat jullie daar een 'snipperdag' kunnen nemen om de toerist uit te hangen. Wij hebben daar mooie herinneringen aan, ( met Beertje voorop :-)). Voor aankomende week weer succes en geniet samen verder van dit mooie avontuur. Liefs en groetjes, Brigitte en Vincent. Xx

• 08 April 2017 - 22:52

Nolly:

Na een intensieve wandelgang lijkt het me niet echt tof nog te 'koken' en daar ook nog boodschappen voor te doen maar ja: daar ben je nu wel pelgrim voor.
    Jullie hebben iig genoten van de mooie natuur, het landschap en de uitzichten, da's toch weer mooi meegenomen. Jullie gaan super!!! Vooral zo doorgaan!! Xxx

• 08 April 2017 - 23:52

Hanny De Wilde:

Hoi Nico en Cecile,
    Zo bijzonder om de dagelijkse belevenissen van jullie
    te kunnen volgen. Vind dat broer Nico een goede verteller is
    en zie terwijl ik dit dagelijks lees als een mooi avontuur .Geniet
    van de gebeurtenissen. En wij volgen jullie, xxHanny en Pieter

• 08 April 2017 - 23:53

Ria Van Jan:

onder de klanken van de Mattheus Passion van JS Bach, klassieke uitvoering, lees ik de twee laatste verslagen bij.
    Stoere Pelgrims, al 380 km gelopen, gevoeld en gezien, en zoals ik denk te lezen hebben jullie maar een doel en dat is naar het graf Jacobus waarop die prachtige kathedraal is gebouwd.
    Wij hebben er bewondering voor. Geniet van al wat op jullie "pad" komt en laat ons meegenieten.
    De schrijfstijl is heerlijk om te lezen en wij volgen jullie nog steeds "op de voet". Lieve groet van grote kleine broer en Ria